Met meer dan 50 knopen door de Straat van Gibraltar

Zondag 15 januari stond al heel lang in mijn agenda: de start van The Ocean Race. Ik ben heel erg trots om hier met Team JAJO aan de start te verschijnen. De boot is een paar dagen voor de start al helemaal klaar voor de race. De laatste dagen wordt de boot voor de laatste keer gedoken door het shoreteam en voegen we appels toe aan het proviand voor de eerste dagen. De boot tonen we ondertussen aan sponsoren en familie.

Op de dag van de start zelf voel ik een gezonde spanning. Maar ook zin om weg te gaan. Al een week lang is het heel erg druk en gezellig in de haven. Maar uiteindelijk is het mooiste aan deze race toch de wedstrijd op het water tussen zes identieke boten. Met een prachtige dock-out ceremonie verlaten we de haven vol vrienden, familie en supporters. De organisatie schat dat er vandaag 60.000 mensen bij ons vertrek aanwezig zijn.

Vlak voor de start staat er nog een goede wind. Maar zodra we het ‘5-minuten-voorbereidingssignaal’ krijgen, zakt de wind weg. Oceaanwedstrijden wachten niet en we drijven langzaam richting de startlijn. We komen gelukkig scherp uit de start. Ik ben daar blij mee, want bij de havenrace een week eerder waren we net een paar seconden te laat. We ronden als tweede de laatste boei van de havenronde, de wind is ondertussen weer toegenomen. Dit is ook het moment voor Ivo van der Mark, namens JAJO een van de grote drijfveren achter deze campagne, om als ‘legjumper’ van boord te springen.

Jelmer aan het roer met Ivo van der Mark achter hem, klaar om straks van boord te springen. Foto: Brend Schuil

Moeilijke eerste nacht

De eerste nacht hebben we het moeilijk. De condities zijn uitdagend en de wind onstabiel. Vaak zitten we net mis. We houden de aansluiting met de vloot, maar verschil kunnen we niet maken. Maandag neemt de wind – zoals verwacht – toe. De voorspelling is dat we misschien wel 50 knopen (windkracht 10) kunnen krijgen op de Alboránzee. We zetten al snel de kleine fok erop, de J2. In combinatie met 3 reven in het grootzeil moeten we met deze combinatie bijna alle wind aankunnen.

We maken ons klaar om voor de eerste keer overstag te gaan. Als we de schoot aantrekken over de nieuwe boeg is al snel duidelijk dat we de fok gedeeltelijk hebben gescheurd. Dit is nogal een domper, want we moeten nog een stuk en we gebruiken de J2 in rustigere condities ook als stagzeil bij de spinnaker.

We rollen de fok snel op en zetten de stormfok als vervanging. Nu begint de wind echt toe te nemen en krijgen we de voorspelde 50 knopen wind. De boot heeft het zwaar. Gelukkig is verder de enige schade het vaantje boven in de mast. Die schiet als een katapult op een golf naar voren de zee in.

Team JAJO etappe 1 met veel wind en nattigheid aan boord. Foto: Brend Schuil

Inhaalslag

Bij de Straat van Gibraltar beginnen we onze inhaalslag. Navigator Max heeft een goed plan om in zo min mogelijk stroming te zeilen. Na 20 keer overstag gaan zijn we de straat uit en liggen we alweer op plek 3. Het gaat beter vanaf nu. De bootsnelheid zit er goed in, de manoeuvres gaan soepel. Het hele team komt na 2 dagen met bijna geen slaap ook weer een beetje op adem. We hebben de voordewindse zeilen erop en zetten koers richting de Canarische eilanden.

Max en ik maken, samen met wachtleider Bouwe Bekking, een plan om zo goed mogelijk gebruik te maken van de lokale trechter tussen de eilanden. De wind kan dan makkelijk nog 10 knopen toenemen. We zeilen 455 mijl in 24 uur. Met de laatste slag richting Afrika liggen we ongeveer 35 mijl achter het Poolse team en ongeveer 40 mijl voor op het Portugese team.

Superblij met het resultaat

Het Poolse team verdedigt sterk en komt als eerste aan op de Kaapverdische Eilanden. Wij volgen met ongeveer 4 uur achterstand. Ik ben superblij met dit resultaat en trots op het team. We geven onszelf een goede uitgangspositie om in de komende twee etappes te strijden voor de winst.

Voor Team JAJO gaat The Ocean Race weer verder in juni bij de etappe van Aarhus naar Scheveningen. Hier komen we op 11 juni aan. Op 15 juni vertrekken we uit Scheveningen naar Genua voor de laatste etappe. In de tussentijd gaan we met de boot naar de Caribbean en doen we onder andere mee aan de Heineken Regatta.

Groet Jelmer

Deze column verscheen ook op zeilwereld.nl

Samenvatting eerste etappe:

Delen is lief